“Merabgate” ettert door. Vitesse, bijgenaamd Hollywood aan de Rijn, staat al een paar dagen bol van de spanningen en intrige. Eerst was er de bedreiging aan het adres van directeur Joost de Wit, daarna de uitspraak van voormalige eigenaar Merab Jordania dat eigenlijk Chelsea de baas is in Arnhem en vervolgens de felle reactie vanuit Vitesse dat daar niets van waar is.

Chelsea ontkent alles

Chelsea heeft zich gemengd in de discussie. Jordania beweerde dat Vitesse geen kampioen van Nederland mag worden. Spelers van Chelsea moeten in Arnhem worden opgeleid, waardevoller worden gemaakt en daarna met dikke winst worden verkocht. Maar meer ambities waren volgens de Georgiër niet toegestaan. De huidige koploper in de Engelse Premier League laat kortaf weten: “Plaatsing voor de Champions League is goed voor de ontwikkeling van de huurlingen van Chelsea”.

Ted van Leeuwen heeft ook twijfels

Voormalig technisch directeur Ted van Leeuwen vindt het een geloofwaardig verhaal van Jordania. “Ik heb zelf nooit concreet op papier geformuleerd gezien dat Vitesse wel of geen kampioen mag worden van Chelsea. Maar het gevoel dat de invloed van Londen steeds groter werd, begon vorig seizoen wel te ontstaan. En dat culmineerde in het niet doorgaan van de transfer van Kelvin Leerdam”, zegt hij.

Fred Rutten was het na één seizoen als trainer bij Vitesse al zat. De aanstaande trainer van Feyenoord voelt geen behoefte om zijn bevindingen te delen. Zoals wel vaker houdt hij zich op de vlakte: “Ik heb het altijd goed gehad bij de club”.

KNVB wenst opheldering

Voetbalbond KNVB wil dat Vitesse meer details geeft over de manier waarop de club wordt gefinancierd en gerund. “In het belang van de integriteit van de competitie vraagt de KNVB Vitesse een toelichting te geven op hun organisatiestructuur en de wijze waarop governance bij hen is ingericht”, laat de bond weten.

De supportersvereniging van Vitesse spreekt zijn vertrouwen uit in de huidige directie. Al hadden de fans geen moeite met Jordania, want: “We hebben hem leren kennen als een aimabel man met een groot hart, maar hij was geen bestuurder.”